Communicatie

Maandag was een heuse werkdag. Direct na het ontbijt ging ik met Ruud Elshoff (met dubbel f, excuus voor de keren dat ik het verkeerd deed) naar SAO. Hij om een blik te werpen op de boekhouding, ik om de eerste dag van de communicatietraining te verzorgen. In zijn werkkamer treffen we waarnemend directeur Erroll Pinas, later voegen Bernadette Braaf en Joyce Lampar zich bij ons. Vervolgens gaan we allebei aan het werk. Hij op zoek naar de financiele afdeling, ik probeer met Pinas de computer en de beamer goed op elkaar afgestemd te krijgen. Wil namelijk een filmpje vertonen van meer dan twintig jaar geleden, met daarin hoofdrollen voor Michiel Romeijn en Kees Prins, die toen nog bekend moesten worden van Jiskefet. In dat filmpje, Schade en Schande - gemaakt door Stephan Steinmetz en Maurits Rietveld - speelt Romeijn een dubbelrol. In beide gevallen leidt hij een autoschadebedrijf, maar in het ene geval is het een uiterst chaotisch bedrijf, waarin nauwelijks aandacht bestaat voor de klant. En in het andere geval is hij zijn tweelingbroer die een uiterst goed verzorgde indruk maakt. Kees Prins is een commentator die bij iedere handeling er even tussenspringt en de vraag stelt hoe de - vrouwelijke - klant zich nu zou voelen. Het filmpje was bedoeld om de medewerkers in het autoschadebranche ertoe te brengen naar hun werk te kijken met de ogen van de klant. Om vervolgens uiteraard naar het imago van de ideale tweelingbroer te gaan werken. Of het succes heeft gehad, destijds, is mij niet bekend. Maar het kwam mij goed van pas in datgene wat ik wil overdragen. Kijk met de ogen van klanten, visite en ander bezoek naar binnen. Iedereen kent die reactie bij zich zelf. Schoonouders komen en plotseling moet de huiskamer, de keuken en het toilet aan kant. Zelfs als de schoonmaakster komt wordt de rotzooi eerst presentabel gemaakt, voordat zij mag gaan boenen en schrobben. Die boodschap werd door het filmpje goed ondersteund.

Vervolgens had ik voor het gezelschap, met het Managementteam mee zo'n vijftien personen, nog twee andere boodschappen. Communicatie is vooral luisteren! En vanuit een organisatie is communicatie een 'teamsport'. Je wint met zijn allen, je verliest met zijn allen. Ik geef dan vaak het voorbeeld dat ik heb opgepikt uit een managementdag bij Financien, bij Pierre Wind. De hyperactieve kok is op zich een heerlijk fenomeen, je kunt er van houden of niet, maar hij zegt hoe dan ook ware dingen. De bordenwasser is de belangrijkste man is zijn team, zei hij tegen al die managers van Financien. De kok kan nog zo goed zijn best doen, de gerant kan het eten nog zo vriendelijk en bekwaam opdienen, de tafel kan uiterst verzorgd zijn gedekt, een aangekoekt restje aan een bord kan ervoor zorgen dat iemand heeft gegeten en gedronken. En vervolgens nooit meer terug komt. Ook in dit geval voegde ik er aan toe, dat mijn vrouwelijke gezinsleden zoiets met toiletten hebben. Geen schoon toilet en ik krijg ze niet meer aan tafel. En zo breng ik de boodschap van kijk met de ogen van buiten naar binnen eigenlijk nog een keer.

Uit de discussie die daarop volgde, kon ik afleiden dat de boodschappen waren aangekomen. Allerlei casussen gingen over tafel. Maar meestal met de vraag daarop volgend: wat moet je dan doen? Had de indruk dat ik daar wel redelijk uitkwam. Daarna spitsten we de bijeenkomst toe op de ontwikkeling van een plan voor de bouw van een dependance op het terrein van Fort Nieuw Amsterdam. Twee weken geleden was dat plan door het MT - Erroll Pinas, Bernadette Braaf, Joyce Lapar en de coordinatoren Henri Lo en Dirk Vliet - ontwikkeld in samenspraak met DWI-er Niels van Tent. De andere aanwezigen, stafmedewerkers van SAO, kenden het nog niet. Dat gaf een goede aanleiding om de presentatie die ze toen ontwikkeld hadden nu voor hen te geven. Voldeden we direct aan een van de onderdelen ervan: medewerkers erbij betrekken en draagvlak onder hen kweken. Die presentatie ging goed. Na enkele kritische vragen was de tijd om en besloten we donderdag morgen het plan concreter in te vullen.

's Avonds was ik de hoofdgast in het Unique theater, met een echte amfitheaterzaal. Daar heb ik een presentatie gegeven over de kredietcrisis. Uiteraard vanuit Nederlandse ogen. Had er tenslotte tot mijn overstap op 1 november naar de functie van projectdirecteur Overheidscommunicatie Nieuwe Stijl midden in gezeten. probeerde uiteraard lastige politieke klippen te omzeilen, want was niet meer in functie. Had me voorbereid op de vraag naar de consequenties van de crisis voor Suriname. Die kwam ook. Loste dat deels op door de meningen van enkele deskundigen te herhalen en door een oproep het gezond verstand te gebruiken. Als de hele wereld een recessie vreest, dan kan het haast niet zo zijn dat sommige landen daar niets van zouden merken. Attendeerde daarbij ook op voor Suriname belangrijke grondstoffen, waarvan de prijzen de laatste maanden flink aan het zakken waren, zoals olie en bauxiet. De laatste vraag was naar de kans op een Derde Wereldoorlog. Daar reageerde ik maar enigszins optimistisch op door te zeggen dat Bretton Woods I in 1944 was, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, waar de wereldleiders nadachten over hoe ze een herhaling konden voorkomen van de doorwerking van de beurskrach van 1929. Bretton Woods II, zoals hier en daar de G20-top van afgelopen weekend was genoemd, was in ieder geval voor de Derde Wereldoorlog gehouden. Ook uit de aanpak die wereldwijd was gekozen om de kredietcrisis te smoren, kon worden afgeleid, dat men waarschijnlijk toch wel zijn lesje had geleerd. Bovendien had men in Washington afgesproken 'crisisoefeningen' te gaan doen in de financiele sector en het financiele toezicht. Hoop dat het antwoord de aanwezigen het gerustgesteld.

Jeroen Sprenger
dinsdag 18 november



 
 
Laatst gewijzigd: 10-1-2009