Correspondentie

Memphis Airport

Ontmoeting met Dorothy

Memphis, 11 Aug. ‘52

Deze brief schrijf ik op papier van mijn hotel in Kansas City, waar ik van Zondag op Maandag heb overnacht. Ik schrijf en verstuur deze brief uit Memphis (op het vliegveld), waar ik omstreeks half twaalf vanmiddag ben aangekomen. Mijn bezoek aan Denver is achter de rug. Het zal je verrassen dat het mij is gelukt om Dorothy te zien en te spreken, niettegenstaande dat zij 120 mijl (180 km) van Denver woont, namelijk in Pueblo. Ik heb deze ontmoeting te danken aan haar broer en zijn vrouw, wie telefoonnummer ik had gevonden. Die wonen namelijk wel in Denver. Zaterdagmorgen heb ik hen opgebeld. Zij zijn omstreeks 4 uur naar mijn hotel gekomen. We hadden aanvankelijk de afspraak gemaakt, dat we Zondagmorgen om 4 uur naar Pueblo zouden rijden, daar naar de kerk te gaan (ze zijn ook katholiek) en dan Dorothy en haar man begroeten. Daar ze D. echter hadden opgebeld, is die meteen met haar man in hun wagen gestapt en naar Denver gereden. Daar hebben we elkander ontmoet in het huis van Nick (dat is haar broer). Ik ben daar de hele namiddag en de avond op bezoek geweest. Ik heb er ook gegeten. Ik heb Zaterdagavond Piet meteen een brief gestuurd met het verzoek om ook de groeten aan de familie Zeijlmaker over te brengen. (Thans schrijf ik al weer vanuit een ander hotel, namelijk hotel Reich in Gadsden in de zuidelijke staat Alabama) Je moet de groeten hebben van Dorothy. Ze maakt het goed. Haar broer heeft mij Zondag meegenomen naar het Amerikaanse Katholieke weekblad ”The Register”. Daar ben ik geïnterviewd en ze hebben een foto genomen. In de middag heeft hij en zijn vrouw mij meegenomen de bergen in van Colorado. Het is daar prachtig. Ik heb ook het graf van Buffalo Bill gezien. Van Denver naar Kansas City, (waarvan we ’s avonds per vliegtuig zijn getrokken) hebben we een slechte reis gehad. Het was ruw weer, onweer, regen en hagel. In zo’n vliegtuig beleef je niet veel plezier. M’n vliegtochten zitten er thans op, want inmiddels ben ik van Kansas City naar Memphis en vandaar naar Gadsden gevlogen. Dat is een negorij. We hebben thans ongeveer 5000 kilometer per vliegtuig afgelegd. Verder reizen we per spoor en per bus etc. Totaal zullen we in Amerika 9000 km hebben afgelegd, wanneer we aan boord gaan. De uit- en thuisreis per boot via Engeland, zullen we omstreeks 20.000 km hebben afgelegd. Dat is bijna de helft van de omtrek van de aarde.

Je schrijft, dat m’n moeder een kaart met strafport kreeg. Ik kan me niet voorstellen, dat ik op de kaart ‘by airmail’ zou hebben geschreven. Dan zouden er ook klachten moeten zijn binnengekomen van anderen. want al die kaarten heb ik gelijk verstuurd. Er is wel een luchtpostzegel op geplakt. Dat heb ik gedaan op een advies, dat dan niet juist geweest blijkt te zijn.

Het spijt me dat de aalmoezenier zo laat komt met zijn verzoek om Zondagsbaden. Ik ontving jouw brief gisteravond bij aankomst in Kansas City om 9 uur ’s avonds op de op één dag na laatste Zondag, dat ik in Amerika ben. Als ik het eerder had geweten, had ik uit verschillend plaatsen verschillende kranten gestuurd. Hoe gaat het met de familie en de kennissen? Naar alle bekenden heb ik kaarten verstuurd. Ze zullen dus wel aankomen. Ik zal er nog een paar sturen. Van Nick Zeylmaker heb ik twee speelgoedpistolen en een tweede holster gekregen. Die waren nog van zijn jongens.

P.S. Ik heb deze brief lelijk geschreven. Tussen het reizen door en in haast. Het gaat best.

Dorothy Zeylmaker

Dorothy Zeylmaker is een kennis van (zwager) Piet Wolterink. Kort na de oorlog bezoekt zij familie in Amsterdam en komt zo ook in contact met Piet Wolterink (foto). En waarschijnlijk via hem ook met de familie Sprenger.

'Aalmoezenier'
'De aalmoezenier' is pater Van Remmerswaal, die in de jaren vijftig aalmoezenier, roomskatholiek geestelijk verzorger, is in het Militair Hospitaal aan de Jos. Haydnlaan in Utrecht. Hij woont in bij de familie Van Teeseling op Beethovenlaan 50.

Gadsden

De 'negorij' Gadsden is een kleine plaats in Alabama, in de county Etowah. Anno 2000 heeft het nog geen 40.000 inwoners, dat zullen er waarschijnlijk in 1952 nog veen minder zijn geweest. Dominant in de lokale economie is de bandenfabriek GoodYear, die zich in er in 1929 heeft gevestigd. Een jaar later is Hotel Reich daar gesticht, het hotel waar het team vakbondsjournalisten verbljft.